יום שני, 22 ביולי 2013

עין הרע

     עין הרע ופגיעתה - عين الحسودEVIL EYE    (חלק א')
"ועל חטא שחטאנו לפניך בצרות-עין" (וידוי מתפילת יום כיפור).

האמונה בעין רעה היא אוניברסלית, נובעת מקנאתו של הזולת ונפוצה בצורות שונות בכל החברות האנושיות. המאמינים חשבו שלחלק מבני האדם יש את היכולת לגרום נזק ואף להמיט אסון כתוצאה ממבט עינם הרעה, שעיקרו קנאה בזולת. תכונה זו קשורה, בדרך כלל, לשאר התכונות השליליות של האדם, תכונות כגון: רוע, חתרנות, קמצנות ורדיפת בצע, וכו', שנושאות עמן לא פעם, עין רעה. עין הרע הוא מושג מיסטי, על-פיו, גורלו של האדם מושפע מרגשי הזולת כלפיו. הוגי היהדות לדורותיהם מסבירים שההשגחה העליונה משפיעה על מצבו של האדם בהתאם למעשיו ומעמדו המוסרי. כאשר אדם מקנא באדם אחר, הוא כביכול מערער על החלטת ההשגחה לגבי אדם זה, וכך הוא עלול להיפגע מעינו הרעה של המקנא (1).

לפי האמונה העממית, כל אדם חשוף לעין הרע. פתגם יהודי בגדאדי אומר אפילו:  "העין הימנית מקנאה באחותה השמאלית" - عين اليمنة تغار من عين اليسرة - עין אלימנא תע'אר מן עין אליסרא. פתגם זה מרמז שקיימים עין הרע וקנאה גם בין אחים (*). אבא שלי התעוור מעינם הרעה של אחותו ואחיו, שהיו עריריים וקינאו במשפחתו ובילדיו היפים. הוא התייסר ונפטר בגיל צעיר מאוד ונקבר בבגדאד. שנאתם של האחים הייתה כה יוקדת, עד כי לא באו אפילו להלוייה שלו ולא ב'שבעה'.

 הסכנה עומדת, בעיקר, כלפי אנשים בעלי מעמד מיוחד: למצליחנים, או מטציינים ביופים או באושרם, אנשים מפורסמים, לעשירים, לחתן ולכלה, נשים הרות, יולדות, תינוקות, ילדים קטנים (שנחשבים להרבה יותר פגיעים מאנשים מבוגרים), זקנים מופלגים (משום כך נזהרים הם מלגלות את גילם) ואפילו פרה הנותנת הרבה חלב. רק דבר הסמוי מן העין אין עין הרע שולטת בו. למשל, דגים שפניהם מכוסות במים אין עין הרע פוגעת בהם: "מה דגים אשר בים, מים מכסין עליהם, ואין עין הרע שולטת בהם (ברכות, כ', עמ', א'). גם יוסף הצדיק שיעקב אביו בירך אותו ואת זרעו לפני מותו, בברכת: "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין" (בראשית, מט',כב'), נחשב כמוגן מפני פגיעתה של עין רעה: "זרעו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות כ').

יהודי בבל האמינו בכוחה של עין רעה לגרום נזקים, והיו מכנים בערבית יהודית בגדאדית, את מי שעינו רעה, בשלל כינויים וניבים, כגון: عينو  راعة - עינו ראעה (רע עין), عينو ضيقي - עינו ט'ייקי (צר עין), عينو حامضي - עינו חאמט'י (חמוץ עין), عينو لاشة - עינו לאשה (עין עויינת), عينو ميلحي - (עין מלוחה), عينو تصيب - עינו תציב (עין קולעת), عينو ما تشيل - עינו מא תשיל (עין לא סובלת), عينو ما تحمل - עינו מא תחמל (עין מקנא), عينو تعمى - עינו תעמא (נסתתמו עיניו מלראות), عينو مفقوسة - עינו מפ'קוסה (סימא עינו), عينو على غيغو - עינו עלא ע'ירו (לטש עינו באחרים), عينو مسدودة - עינו מסדודה (אטם עינו מלראות), ما قبلت عينو – מא קבלת עינו (ממאן לראות), ظلمت عينو – ט'למת עינו (חשכו עיניו מלראות), וכו'.

הרב הגאון יוסף חיים ז"ל  מבגדאד (1909-1835), בספרו "קאנון אל-נסא" (חוק הנשים), אותו כתב בשפה היהודית הערבית הבגדאדית ובאותיות עבריות, מאיץ באמהות להפחית מערכם של ילדיהם, בדברן בפני זרים:" יימצאו נשים שהרגלם יקשטו בניהם באבנים טובות וזהב ובגדים משובחים, מטרתן לשמוח בהם ואינן מתבוננות, כי בתכשיטים הללו הן מזיקות להם בעיני בעלי עין הרע, אשר יביטו בהם. ואם שלטה עין הרע בהם וכאבה להם אצבע מאצבעם, מה יהיה בהם ואיפה תכשיטיהם? הביטו, כי החכמים המברכים את הילד אומרים לו: ה' יצילך מעין אמך ואביך. ואיך יהיה מצבו מעין הרע, שתבוא לו מעבר לחלון?. יימצא ילד עריבה פקחותו ושיחתו אהובה וכן תנועותיו, ואמו תשתבח בו ותהללו לפני הבריות ולפני אביו, ולא תתגונן בדבריה אשר יושבת ומספרת עליו, תפעל  לרעתו ותזיק לו. לכן, מוטל עליה, תסתיר פקחותו ותחביא אותה, רק תשמח בליבה" (2).

(1)     יהושע מאירי, על נהרות בבל                                                                                                                   (2)    מוצפי, רבנו, פרק 33, עמ' 90
(*)    ד"ר מורד מיכאל, מחקרים בתולדות יהודי עיראק 1981, פרופ' תמר אלכסנדר, יהדות, עין הרע. י.מאירי, על-נהרות בבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה