יום ראשון, 3 במרץ 2013


המרות דת בקרב יהדות עיראק בגולה


המרות דת בקרב יהדות עיראק בגולה היו בודדות, עיקרן תוצאה של סכסוכים משפחתיים, ירושות ועוד. המקרה הבולט ביותר הוא של נסים סוסא, ממשפחת ששון, שאימץ את דת האיסלאם. הוא נולד בשנת 1900בעיירה 'חילה' שעל נהר הפרת מדרום לבגדאד. בעיירה שיעית זו התקיימה קהילה יהודית שמנתה, ערב עליית יהודי בבל לישראל בשנים 1950-1952 כ- 1500 נפש. הצורפות הייתה אחד המקצועות העיקריים של יהודי העיירה והצורפים היהודים פעלו במתחם מיוחד משלהם שנקרא סוק אל-ציאע' (سوق الصياغ). אביו, משה יצחק ששון, שמוצאו מבגדאד, והיה מבוגרי בית-ספר 'אליאנס' פעל לפתיחת סניף של אותו בית ספר בחילה שנוסד בשנת 1907. האב ניהל את עסקיו של הגביר 'מנחם דניאל'בעיירה והיה פעיל בקרב הקהילה המקומית. במלחמת העולם השנייה, בשל השכלתו ושליטתו בשפות זרות, כולל אנגלית, עסק בסחר עם הבריטים וצבר הון רב.

הבן נשלח לביירות וסיים בשנת 1924 את לימודי התיכון בקולג' האמריקאי שם. מביירות נסע לארה"ב, ובשנת 1928 הוא סיים, בהצטיינות, את לימודי ההנדסה באוניברסיטת "קולורדו", והיה העיראקי הראשון שסיים מגמת הנדסה בארה"ב. הוא המשיך את לימודיו באוניברסיטת "ג'ון הופקינס" וקיבל, בשנת 1930, תואר דוקטור לפילוסופיה. באותה שנה, הוא חזר לעיראק ונתמנה על-ידי הממשלה לתפקידים שונים, ביניהם: ממונה על הנדסת ההשקייה (1930), מנהל מחלקת המדידות הממשלתית (1947), מנכ"ל במשרד החקלאות (1954), ובשנים 1939 ו-1940 עמד בראש משלחת מומחים ל 'ערב הסעודית' לבדיקת נושא משק המים וההשקיה שם.

בשנת 1936 הוא נסע לקהיר שם הוא המיר את דתו לאיסלאם. באותו הזמן, ושינה את שמו לד"ר אחמד נסים סוסא (احمد نسيم سوسة). באותה שנה הוא פירסם את ספרו האוטוביוגרפי: "בדרכי אל האיסלאם" (في طريقي الئ الاسلام), בשני חלקים (1936), בו הוא תיאר, בין היתר, כיצד נמשך בשקיקה אל ה'קוראן' ומצא בו, לדעתו, אבן מסד ובסיס מוצק לדת האמיתית המנחה את האנושות.  הוא כתב מספר רב של מאמרים וספרים, בעיקר, על משק המים וההשקיה, ביניהם: "מקורות המים בעיראק- 1942" (المصادرعن ري العراق), "התפתחות משק המים בעיראק- 1946" (تطور الري في العراق), "אפיק נהר הפרת" (وادي الفرات), בשני חלקים- 1944-1945, "המדריך על ההשקייה בעיראק- 1944"- באנגלית (دليل ري العراق), "השטפונות שפקדו את בגדאד במהלך ההיסטוריה" (فيضانات بغداد في التاريخ) ב- 3 חלקים 1963, 1965, 1966. וכו'.

בספרו: "הערבים והיהודים בהיסטוריה" (العرب واليهود في التاريخ), שתורגם למספר שפות, הוא יצא חוצץ נגד היהודים, הדת היהודית והציונות. הוא פיתח תאוריות, שכביכול מבוססות על המדע ההיסטורי והארכיאולוגי, על-פיהן, היהודים לא היו הראשונים שדרכו על אדמת פלסטין ההיסטורית, אלא האיסלאם שהקדימו אותם בלמעלה מאלפיים שנה ושלל את הקמת מדינה ליהודים. תוכנו של הספר הביא לו תומכים בקרב המנהיגים הערביים, ובראשם, נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, שבהסתמך על ספרו של סוסא, הוא הדגיש בנאומים שלו את חשיבותה של התרבות הערבית עתיקת היומין, ועומקם של השורשים הערביים.                                                                 

ד"ר אחמד נסים סוסא נולד כיהודי בשנת 1900, נפטר כמוסלמי, ונקבר בבית הקברות המוסלמי בעיראק בשנת 1982.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה